Köpvillkor npn.se
Allmänt
Följande villkor är tillämpliga på alla köp gjorda på npn.se (N.P. Nilssons Trävaruaktiebolag org nr 556048-9154).
För privatpersoner följer N.P. Nilssons Trävaruaktiebolag distansavtalslagen & konsumentköplagen, respektive köplagen för företag. (http://www.konsumentverket.se)
Vidare reserverar vi oss för förändringar i sortimentet och felaktigheter i produkttexter, bilder.
Vi reserverar oss även för slutförsäljning.
Vi gör alltid vårt yttersta för att presentera varorna så verklighetstroget som möjligt, men kan inte garantera att din skärm återger produkterna korrekt. Skulle något se felaktigt ut ber vi dig hjälpa oss genom att rapportera felet.
För att ingå avtal i butiken på npn.se måste personen var myndig (18 år) eller ha målsmans godkännande. Om vi misstänker att något inte stämmer eller brott mot dessa villkor sker förbehåller sig N.P. Nilssons Trävaruaktiebolag rätten att neka en order.
Genom att beställa accepterar du våra köpvillkor
Äganderättsförbehåll
Äganderätten till sålda varor förbehålls N.P. Nilssons Trävaruaktiebolag till dess varorna är till fullo betalda och avhämtade. Kunden äger således inte rätt att i sin tur överlåta eller sälja inköpta varor innan dessa är till fullo betalda. N.P. Nilssons Trävaruaktiebolag förbehåller sig också rätten att återta varorna om kunden inte iakttar betalningsvillkoren.
Leveransvillkor
Fraktavgiften beräknas utifrån vikt och postnummer som sedan visas det billigaste alternativen för varje kategori ut vid beställningen.
Leveranstider
Om inget annat anges reserverar vi oss för 3 arbetsdagars leveranstid för expidieringsarbete. För frakt med spedition och externa leverantörer garanterar vi endast vår leveranstid, speditörens hanteringstid varierar men du får ett kollinummer så att du kan följa din leverans.
Externa speditörers leveranstid är normalt 1-3 vardagar från dess att vi har expidierat din order. Bor du på lantbrevbärarlinje kan det ta ytterligare 1-2 vardagar för paketet att komma fram. Vi har i dagsläget ingen möjlighet att styra över leveranstiden, leverans sker vardagar dagtid.
Leveranssätt
Frakterna beräknas efter postnummer och du kommer få ett prisförslag i kassan. Nedan specificeras max gränserna och information för respektive fraktalternativ. NPN Transport frakter inkluderar 20 minuters lossningstid. Utöver dessa alternativ går det även bra att hämta din leverans i någon av våra butiker under våra ordinarie öppettider.
NPN Transport Small - beställt dag 1 leverans dag 5 |
Mindre än 500kg - 5-7 dagars leveranstid under dagen för utkörning enstaka kolli med pick-up/släp eller turbil lev. normalt endast vardagar |
NPN Transport Large - beställt dag 1 leverans dag 3 |
Max 24000kg - 3-5 dagars leveranstid bestämd utkörningsdag. Med minst 1 arbetsdags framförhållning för expedieringsarbete Lev. sker 3:e dagen. Ev. tidigare efter överenskommelse. Med lastbil. Normalt lev endast vardagar. |
NPN Transport XL - beställt dag 1 leverans dag 2 |
Max 24000kg - 2-3 dagars leveranstid bestämd utkörningsdag under dagen (enligt instruktion i orderkommentar) med minst 2 arbetsdagars framförhållning för expedieringsarbete ev. tidigare efter överenskommelse. Med lastbil. Normalt lev endast vardagar. |
NPN Transport Special |
Max 24000kg - 3-7 dagars leveranstid Bestämd utkörningsdag under dagen med minst 3 arbetsdagars framförhållning för expedieringsarbete ev. tidigare efter överenskommelse. Med lastbil. Normalt lev endast vardagar. |
Hämta på utlämningsställe Max 50kg |
Paketet skickas med transportbolag och du får hämta hos ditt närmaste ombud för speditören (DHL. Schenker eller Posten) Max 50kg (OBS max 20kg/kolli) |
Paket utkört Max 50kg |
Paketet skickas med transportbolag och kommer till den adress du angett (hem/företagspaket med speditörer: DHL. Schenker eller Posten) 16:00 Max 50kg (OBS max 35kg/kolli) |
Post Brev |
Posten varubrev Max 2kg längd+bredd+höjd Max 900mm |
Gods på pall Max 2500kg |
Pall skickas med transportbolag och kommer till den adress du angett (hem/företagspaket med speditörer: DHL. Schenker eller Posten) Max 2500kg |
NPN Panikorder |
Individuell prisbedömning. Ring Transportavdelningen för prisförslag: 0431-362229 (7-16) |
Tilläggstjänster - Frakt- och tilläggstjänster gäller fr o m 1/1 2015
-
Första-, förmiddag- eller eftermiddagslass +250:- (200:- exkl. moms)
-
Klockslagsleverans +690:- (552:- exkl. moms)
-
Extra lossningstid +940:-/tim (752:- exkl. moms)
-
Höglyft/lyft med stor kranbil +1.500:-/tim (1.200:- exkl. moms)
-
Längdplockning: Plockning av längder enligt minsta mått +20% på lpm priset
-
Delning: Pall eller bunt delas efter önskemål 688:-/tim (550:40 exkl. moms)
-
Emballage 75:-/kolli (60:- exkl. moms)
-
Utanför Zon Frakt per timme 940:-/tim (752:- exkl. moms)
-
Transport till öar pris vid förfrågan
Transportskada
När N.P. Nilssons Trävaruaktiebolag överlämnat vara till köparen, skall denne omgående göra en avstämning mot följesedel,
samt kontrollera varan mot fel eller brister, eller eventuell skada orsakad av N.P. Nilssons Trävaruaktiebolag.
Skulle varorna vara skadade eller saknade, gör en anmälan till fraktförare och till N.P. Nilssons Trävaruaktiebolag transportavdelning på tel:0431-362229, snarast dock senast 7 dagar efter leverans. Mottagen emballerad vara skall efter avemballering kontrolleras, innan den inmonteras eller brukas. Avemballering skall ske inom rimlig tid (praxis 7 dagar).
Transportskador som har uppkommit på varor levererade av annan speditör (exempelvis DHL, Schenker eller postnord) anmäls direkt till chauffören samt till den berörda speditörens respektive handläggare, som har lämnat ut varorna.
Ej uthämtad vara
Sista avhämtningsdag är 4 veckor efter beställning, N.P. Nilssons Trävaruaktiebolag ansvarar inte för eventuellt uppkomna hanteringskador efter sista avhämtningsdag. Varor reserveras 4 veckor sedan förskottsfaktureras de om de inte redan är betalda samt ev. garanti-tid börjar avräknas. Efter 4 månader förbehåller vi oss rätten att debitera lagringskostnad per kubikmeter och påbörjad vecka för ej avhämtade varor.
När leverans sker av extern speditör är normal liggetid 14 dagar från ankomstdagen. Om godset ej hämtats ut inom liggetiden står du som köpare för frakt och returkostnader.
Force Majeure
Vid händelse av krig, krigsliknande händelse, inbördeskrig, revolution, uppror, myndighetsåtgärd, strejk, lockout, blockad, naturkatastrof eller liknande händelse som ligger utanför N.P. Nilssons Trävaruaktiebolag´s kontroll, kommer N.P. Nilssons Trävaruaktiebolag att kunna tillämpa sig av force majeure. Detta betyder att detta avtal inte behöver fullgöras alls eller till viss del. Om någon av ovanstående situation inträffar kommer vi att försöka underrätta kunden om detta.
Priser
Allmänt
Priserna på npn.se visas i svenska kronor och som standard inklusive moms. Vi reserverar oss för att det kan ske moms, pris- och valutaförändringar som står utanför vår kontroll. Efter val går det att visa priser exklusive moms, som inloggad kund får du ditt pris enligt val på din kundprofil.
Erbjudanden
Specifika erbjudanden och villkor för medlemmar i vår kundklubb, förmånskunder, gäller endast vid betalning och avhämtning i våra fysiska butiker, ej vid distanshandel på npn.se.
Betalningsvillkor
Npn.se erbjuder för tillfället fyra (4) olika betalningssätt, vilka du kan läsa mer om här nedan.
Faktura
Du som har ett faktura konto med godkänd kredit kan välja betalsätt faktura. Detta innebär att du får en faktura på din order när den levererats, eller lagrats av oss i fler än fyra veckor. Fakturans betalningstid styrs av inställningarna på ditt konto. Normalt 15 dagar för privatpersoner.
Kortbetalning genom NETS
Vi samarbetar med NETS, som är certifierade enligtPCI DSS, vid genomförandet av kortbetalningar i vår internetbutik. När du klickat i vad du önskar köpa skall du välja vilket betalkort du vill betala med. Du fyller i kortnummer, giltighetstid och säkerhetskoden som finns på kortets baksida. Allt informationsutbyte överförs krypterat, vilket gör att informationen blir ”insynsskyddad” och oåtkomlig för utomstående.
Förskottsbetalning
Förskottsbetalning funkar genom att du betalar in summan för dina varor till vårt
bankgiro(BG) 650-8493. När vi har mottagit din betalning skickar vi dina varor.
Betala i Butik
Vid val av alternativet Betala i Butik så betalar du dina varor när du hämtar produkterna i din valda butik.
Ångerrätt, retur och byten
Privatpersoner
Från och med det att du mottagit din order har du ånger- och bytesrätt i 14 dagar. Du har således rätt att returnera en enstaka vara eller hela ordern om du inte är nöjd.
Varan skall vara felfri, oanvänd samt med emballage helt och rent. Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp står du som kund för returfrakten och returrisken.
Företag
Då ett registrerat företag handlar hos N.P. Nilssons Trävaruaktiebolag tillämpas Köplagen. Returavdrag på 20% av varans värde tillkommer utöver kostnad för returfrakt och returrisk.
Generellt
Kunden står alltid för skador som kan uppstå under returtransporten. Returnerade varor skall skickas i ett likvärdigt emballage som produkten blev tillskickad i för att minimera skador vid retur. Varan ska också returneras komplett. Undantag kan gälla produkter som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal. Returer som skickas mot efterkrav/postförskott löses ej ut. N.P. Nilssons Trävaruaktiebolag kan komma att debitera kunden eventuella extra kostnader som uppkommer vid ej kompletta returer, alternativt ej acceptera returen. Du måste också kontakta oss innan du skickar in varorna för att få ett ärendenummer som du märker dina varor med. Kontakt sker enklast via kundtjanst@npn.se.
Uppfylls ovanstående krav så kan ni returnera varan via företagspaket där ni själv står för frakten. Vid retur i butik ska kvitto eller hänvisning till debitering uppvisas (följesedel eller faktura).
Reklamationer
Allmänt
Om en vara är felaktig, d.v.s. skadad eller inte stämmer överens med hur den har presenterats på webbutiken exempelvis, har du möjlighet att reklamera varan. Vid de fall där en vara byts ut åligger det köparen att returnera det felaktiga godset till säljaren. Hanteringen av reklamationer sker enligt Konsumentköplagen (1990:932). För att läsa om vilka regler som gäller inom ramen för denna lag, klicka här.
Vara som levererats av N.P. Nilssons Trävaruaktiebolag och som är behäftad med fel bytes mot annan felfri vara, förutsatt att varan inte monterats in eller använts. Vid garanti/reklamationsärende i butik skall kund styrka köp med kvitto/faktura.
Fel som uppstår efter inmontering eller brukande, avhjälps i enlighet med gällande konsumentlag eller respektive tillverkares villkor. Det åligger köparen att så fort fel uppdagats anmäla detta till N.P. Nilssons Trävaruaktiebolag. N.P. Nilssons Trävaruaktiebolag erbjuder kund även möjlighet till varuretur mot returavdrag vid felval.
Reklamationsrätt
För konsumenter som köper en vara för privat bruk gäller konsumentköplagen som ger 3 års reklamationsrätt. För handel mellan företag gäller köplagen som stadgar 2 års reklamationsrätt.
Tillvägagångssätt
Om du vill felanmäla en vara för att utvärdera om det är en reklamation är du i första hand välkommen att kontakta oss via mail på:
kundtjanst@npn.se
Återbetalning
Återbetalning kan ges antingen som presentkort eller som kontanta medel återsatta på ditt kort, konto eller som kontanter. Vänligen uppge hur du vill ha din återbetalning, får vi ingen information om hur du vill ha din återbetalning förbehåller vi oss rätten att återbetala i form av ett presentkort.
Kortbetalning
Har du betalat med kort återförs pengarna till ditt kort.
I Butik
Du kan alltid få tillbaka dina pengar i butik oavsett hur du köpt varorna. OBS att kvitto måste uppvisas.
Förskottsbetalning eller faktura
Återköp av förskottsbetalning samt fakturerade varor hanteras manuellt. Kontakta fakturaavdelningen.
Återbetalning sker inom 30 dagar.
Hantering av personuppgifter
När du handlar av oss på npn.se så godkänner du att vi får lagra dina personuppgifter i enlighet med Personuppgiftslagen (PUL). All personlig information som du lämnar till oss används bara inom företaget för att kunna ge dig bra service vid dina återkommande köp. Den kan också användas av oss för att skicka dig specialerbjudanden från vår butik och nyhetsbrev om du valt att låta oss göra det.
De personuppgifter som vi lagrar i vår kunddatabas är:
-
För och efternamn
-
Personnummer(för fakturakunder)
-
Adress
-
E-postadress
-
Telefonnummer